AVIZ SUSŢINEREA PUBLICĂ A TEZEI DE DOCTOR (SPECIALITATEA-651.01. TEORIA ŞI ISTORIA ARTELOR PLASTICE) A DNEI IARÎNA SAVIŢCHI-BARAGHIN „EVOLUŢIA GRAVURII ÎN MOLDOVA”

Se anunţă susţinerea publică a tezei de doctor (Specialitatea – 651.01. Teoria şi istoria artelor plastice ) a dnei Iarîna Saviţchi-Baraghin „Evoluţia gravurii în Moldova”, conducător ştiinţific – dr.habilitat în studiul artelor-Tudor Stavilă. Susţinerea va avea loc în biroul 408 a Academiei de Ştiinţe a Moldovei (bd. Ştefan cel Mare 1) la  10 noiembrie 2014, începând cu orele 10.

Publicaţiile ştiinţifice ale autoarei la tema tezei: În: Saviţkaia Ia., The art of engraving in medieval Moldavia and Artistic Education. In: Review of artistic education no. 1-2, Iasi, ARTES, 2011, pag.37-45 ; Saviţchi Ia., Gravura Moldovei medievale în contextul artei europene.Studiu iconografic.  În:  Arta, Chişinău, Princeps, 2011, p.48-53; Saviţchi Ia., Gravura basarabeană. De la Şilingovschi la Ceglocoff.  În: Arta, Chişinău,  Princeps, 2012, p.127 – 136; Saviţkaia-Baraghin Ia., Gravura Medievală în Termeni şi Tehnici. În: Dimensiuni ale educaţiei artistice, Vol.8, Mediere social-educaţională prin arte, Iaşi,  Editura ARTES , 2012, pag.113-122; Saviţkaia-Baraghin Ia., Gravura contemporană şi perceperea artistică  În: Dimensiuni ale educaţiei artistice, Vol.9, Cercetări comparative şi studii în politicile Europene privind educaţia artistică şi interculturală, Iaşi, ARTES , 2013, pag.149-158  ; Saviţkaia-Baraghin Ia. Bessarabian engravers in interwar Romania.  , In: Review of artistic education no. 5-6, Iasi, ARTES, 2013,, pag.79-90

Adnotarea lucrării
Iarîna Saviţchi-Baraghin „Evoluţia gravurii în Moldova”, teză de doctor în studiul artelor, Chişinău, 2014

Structura tezei: introducere, partu capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 189 de titluri şi 2 anexe, integrate în 247 de pagini.Textul tezei include şi imagini referitoare la tema abordată.Rezultatele obţinute sunt publicate în şase lucrări ştiinţifice.

Cuvinte-cheie: artă grafică, gravură, xilogravură, tipograf, tehnici ale gravurii, acvaforte, acvatinta, mezzotinta, linogravură, gravură pe carton, pointe seche (ac sec).

Domeniul de studiu: studiul artelor moderne şi contemporane.

Scopul şi obiectivele tezei se referă la acumularea unor cunoştinţe aprofundate ale cercetării gravurii naţionale, iar obiectivele au fost determinate de: stabilirea caracteristicelor artistice şi tehnice ale gravurii; studierea premiselor istorice şi artistice ale apariţiei gravurii; cercetarea arhivelor şi a colecţiilor muzeale din Chişinău şi Bucureşti şi depistarea etapelor de bază ale evoluţiei gravurii naţionale şi a interferenţelor regionale, în paralel cu particularităţile gravurii europene.

Noutatea şi originalitatea ştiinţifică a tezei se motivează prin discursul specializat şi cadrul temporal, care urmăreşte consecvent evoluţia şi dezvoltarea gravurii pe teritoriul actual al Republicii Moldova, începând cu perioada medievală, urmată de cea modernă şi contemporană şi interferenţele gravurii autohtone cu ambianţa europeană şi ale artei din mediul limitrof, fiind puse în circuitul ştiinţific nume şi opere ale unor personalităţi marcante din domeniul gravurii, cum ar fi Gr.Fiurer,M. Gavrilov,V. Rusu-Ciobanu,T. Baillayre, Gh. Ivancenco ş.a.

Importanţa teoretică a cercetării efectuate se rezumă la stabilirea unor repere iniţiale, care va facilita şi va completa integral nu doar imaginea concretă a evoluţiei gravurii în mediul artei naţionale, dar şi posibilitatea de a urmări etapele constituirii, interferenţele ei cu  arta din regiunile învecinate, influenţele pe care le-a suportat, fiind generalizate particularităţile comune şi specifice.

Problema ştiinţifică soluţionată se referă nemijlocit la cercetarea istoriei şi evoluţiei gravurii ca gen al artelor plastice din secolele XVIII-XX. Acest fapt ne-a permis să examinăm gravura Moldovei medievale, moderne şi contemporane prin prisma unei analize comparative, elucidând lacunele existente şi punând în circuitul valorilor artistice opere şi autori autohtoni, urmărind, totodată, începuturile apariţiei gravurii naţionale, dar şi influenţele pe care le-a înregistrat pe durata secolelor.

Valoarea aplicativă a cercetării efectuate s-a rezumat la identificarea etapelor evoluţiei gravurii în artele plastice medievale, moderne şi contemporane din Moldova, oferind specialiştilor un valoros reper despre cele trei etape ale dezvoltării ei, extinzând arealul cunoaşterii acestui gen în Republica Moldova şi posibilitatea de a fi introdusă în procesul didactic şi artistic din instituţiile de învăţământ de profil, rezultatele fiind reflectate în 7 comunicări la conferinţe naţionale şi internaţionale din Republica Moldova şi România.