AVIZ. Şedinţa Seminarului Ştiinţific de profil 654 Arte audiovizuale la specialitatea 653 – Arta Muzicală şi specialitatea 653.01 – Muzicologie

AVIZ

Şedinţa Seminarului Ştiinţific de profil 654 Arte audiovizuale

la specialitatea 653 – Arta Muzicală şi specialitatea 653.01 – Muzicologie, va avea loc în data de 13 octombrie 2016, ora 14.00, bir. 358 (bd. Ştefan cel Mare, 1)

Pretendent: Ichim Troian.

Tema: Impactul interpreţilor basarabeni asupra devenirii

teatrelor de operă din Cluj şi Bucureşti

Conducător: dr.hab. Aurelian Dănilă

Structura tezei: introducere, două capitole, concluzii și recomandări, bibliografia din 332 de surse, 31 de anexe, 149 pagini ale textului de bază. Au fost publicate 6 lucrări științifice.
Cuvinte-cheie: Opera Română din Bucureşti, Opera Română din Cluj, Opera basarabeană, perioada interbelică, cântăreţi basarabeni, premieră, solist, cor, stagiune, tradiţia lirică basarabeană

Domeniul de studiu: istoria teatrului liric basarabean

Obiectivele tezei: scopul rezidă în evidenţierea aportului artiştilor lirici basarabeni la devenirea Operelor de Stat din Cluj şi Bucureşti din perioada interbelică, în contextul în care unii dintre ei au constituit produsul teatrului muzical din Chişinău, fiind purtători ai tradiţiei muzical-teatrale basarabene.

Noutatea şi originalitatea ştiinţifică: studiul tratează fenomenul artistic interpretativ basarabean în cadrul vieţii culturale româneşti din perioada interbelică, cu focusare pe domeniul artei teatrului liric. Pentru prima dată în muzicologia din Republica Moldova au fost analizate aspecte noi ale problemei precum cele legate de tradiţia şi impactul prezenţei cântăreţilor basarabeni la teatrele lirice de Stat din Cluj şi Bucureşti în perioada 1920-1940.

Problema ştiinţifică soluţionată constă în fundamentarea teoretico-aplicativă a tradiţiei artei lirice basarabene din perioada interbelică pe scena Operelor din Cluj şi Bucureşti.

Semnificaţia teoretică: a studiului constă în îmbogăţirea bazelor documentare privind istoria culturii artistice din perioada interbelică, atât naţională, cât şi universală. Studiul poate fi folosit de specialişti în procesul de lucru ştiinţific şi pedagogic.

Valoarea aplicativă a lucrării: Conţinutul tezei poate fi utilizat în mod practic ca şi material didactic pentru cursurile  de Istoria culturii interpretative naţionale, Istoria muzicii naţionale, atât în cadrul instituţiilor de învăţământ preuniversitar, cât şi universitar.

AVIZ

Şedinţa Seminarului Ştiinţific de profil 654 Arte audiovizuale

la specialitatea 653 – Arta Muzicală şi specialitatea 653.01 – Muzicologie, va avea loc în data de 13 octombrie 2016, ora 16.30, bir. 538 (bd. Ştefan cel Mare, 1)

Pretendent: Barbas Valeria.

Tema: Dialogul Intercultural în cadrul Festivalului Zilele Muzicii Noi

Conducător: dr. Violina Galaicu.

Structura tezei: introducere, trei capitole, concluzii și recomandări, bibliografia din 266 de surse, 6 anexe, 63 exemple muzicale, 142 pagini ale textului de bază. Au fost publicate 19 lucrări științifice.

Cuvinte-cheie: dialog intercultural, Festivalul Zilele Muzicii Noi, muzica contemporană, postmodernism, intertext, meta stilistică, stilemeă, arhetip modal, arhetip ritmic, mono-operă.

Domeniul de studiu: istoria şi teoria muzicii

Obiectivele tezei: stabilirea reperelor teoretice, conceptuale şi metodologice, de cercetare interculturală, structurare conceptului „interculturalitate” şi a terminologiei asociate, determinarea vectorilor şi mecanismelor dialogului intercultural în cadrul Festivalului Zilele Muzicii Noi, reconstituirea traiectului şi dimensiunilor spaţiale ale Festivalului, relevarea impactului dialogului intercultural din cadrul FZMN asupra creaţiei componistice autohtone, depistarea reflexelor interculturale în creaţiile-reper.

Noutatea şi originalitatea ştiinţifică: constă în realizarea în premieră a unui studiu complex al dinamicii dialogului intercultural muzical din cadrul Festivalului Zilele Muzicii Noi în multiplele sale corespondenţe interculturale, iniţierea a unei sondări de profunzime a problematicii festivaliere, a unor aspecte manageriale şi de perceptibilitate a muzicii noi, doar tangenţial şi sporadic abordate în muzicologia din Republica Moldova, punerea în circuitul ştiinţific şi artistic a unor creaţii de referinţă plămădite în cadrul Festivalului, argumentarea importanţei FZMN pentru cauza afirmării valorilor culturale autohtone şi a impunerii acestora pe plan internaţional.

Semnificaţia teoretică: este asigurată de: structurarea în contextul muzical contemporan a conceptelor de interculturalitate şi dialog intercultural şi aplicarea acestora în cercetarea FZMN, elaborarea metodologiei studiului interculturalităţii în cadrul unui for internaţional, precum este FZMN, utilizarea coordonatelor interculturale în analiza unor lucrări de referinţă din componistica din Republica Moldova.

Valoarea aplicativă a lucrării: constă în posibilitatea de a utiliza rezultatele ştiinţifice în studii ulterioare, consacrate fenomenului muzicii contemporane. Subiectele tezei pot fi expuse în cadrul prelegerilor, cursurilor, seminarelor în instituţiile de învăţământ cu profil artistic din republică, principalele rezultate ştiinţifice din teză pot fi utilizate de către Ministerul Culturii, Ministerul Educaţiei, Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor pentru elaborarea recomandărilor şi organizarea manifestărilor ce vizează muzica contemporană.