Pretendent: Catereva Irina
Conducător /consultant ştiinţific: Roşca Angelina, doctor în studiul artelor, profesor universitar
Consiliul ştiinţific specializat: D 22.654.01-03 din cadrul Institutului Patrimoniului Cultural al Academiei de Științe a Moldovei
Tema tezei: Mijloace transcendentale de expresivitate actoricească în teatrul european în a doua jumătate a secolului XX
Specialitatea: 654.01- Arta teatrală/coregrafică
Data: 12.09.2017
Ora: 11.00
Local: Chișinău, bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, nr.1, etajul 2, Sala Mică
Principalele publicaţii ştiinţifice la tema tezei ale autorului (se indică monografiile, articolele ştiinţifice în reviste ştiinţifice de profil)
- Катерева И. Питер Брук, Ежи Гротовский: возвращение к духовной традиции. În: Artă și educație artistică. Revistă de cultură, știință și practică educațională. Bălți, 2007, nr. 3 (6), 66 – 71. ISSN 1857-0445.
- Catereva I. Mijloace transcendentale de expresivitate actoricească în teatrul european din a doua jumătate a secolului al XX-lea (Unele aspecte teoretice ale problemei). În: Artă și educație artistică. Revistă de cultură, știință și practică educațională. Bălți, 2010, nr. 1 – 2 (14 – 15), p. 41 – 49. ISSN 1857-0445.
- Catereva I. Expresivitatea supraindividuală a actorului. În: Anuar științific: muzică, teatru, arte plastice. Chișinău: Grafema Libris, 2013, nr. 1 (18), p. 79 – 83. ISSN 1857-2251 ISBN 978-9975-9886-3-6.
- Catereva I.Teatrul spiritual al lui Peter Brook și Jerzy Grotowski. În: Anuar științific: studiul artelor și culturologie: istorie, teorie, practică. Chișinău: Grafema Libris, 2014, nr. 2 (22), p. 115 – 119. ISSN 2345-1408.
- Catereva I. Actorul ca energie vizibilă. În: Anuar științific: studiul artelor și culturologie: istorie, teorie, practică. Chișinău: Grafema Libris, 2014, nr. 2 (22), p. 129 – 132. ISSN 2345-1408.
- Catereva I. Материя звука. În: Annuar științific: studiul artelor și culturologie: istorie, teorie, practica. Chișinău: Notograf Prim, 2015, nr. 3 (26), p. 103 – 108. ISSN 2345-1408.
- Катерева И. Ежи Гротовский в поиске трансцендентальных средств выразительности актера. В: Научно-практический журнал Искусство и культура. Витебск, 2011, № 4 (4), с. 16 – 23. ISSN 2222 – 8853 УДК 792 075(438).
- Катерева И. Духовный театр Питера Брука. В: Научно-практический журнал Искусство и культура. Витебск, 2014, № 1 (13), с. 29 – 34. ISSN 2222 – 8853.
- Катерева И. Театральная реальность Андрея Шербан. În: Anuar științific: muzică, teatru, arte plastice. (În baza materialelor conferinței științifice internaționale Învățământ artistic – dimensiuni culturale din 10.04.2009). Chișinău: Notograf Prim, 2009, nr. 1 – 2 (8 – 9), с. 124 – 129. ISSN 1857-2251.
Rezumatul tezei
- Problematica abordată (4-5 rânduri de text)
Eliminarea contradicțiilor dintre importanța și relevanța practicii utilizării mijloacelor transcendentale de expresivitate actoricească și lipsa atât a analizei științifice ale acestui fenomen, cât și a aparatului conceptual elaborate, care ar reflecta esența acestora.
- Conţinutul de bază al tezei (6-8 rânduri de text)
Mijloacele transcendentale de expresivitate actoricească ca parte componentă a artei teatrale moderme, după părerea autorului, prezintă un fenomen unical în arta teatrală europeană din a doua jumătate a sec. XX. Nu este o descoperire recentă, este restituirea gestului, mișcării sau cuvântului actorului a oportunităților uitate: exprimarea lumii interioare a personalității, efectul cathartic. Căutarea expresivității transcendentale actoricești ca limbaj de comunicare cu orice spectator, indiferent de apartenența etnică și lingvistică a acestuia, viza intercalarea diverselor forme și tehnici actoricești tradiționale ale teatrelor orientale și occidentale.
- Principalele rezultate obţinute (8-10 rânduri de text)”
- Punerea în circuitul termenilor teatrologici a „mijloacelor transcendentale de expresivitate actoricească”, care reprezintă o expresivitate verbală și corporală a actorului-om, fiind rezultatul impulsurilor lăuntrice ale acestuia, destinată creării chipului arhetipic, perceput deopotrivă de orice spectator la nivelul subconștientului.
- Evidențierea acțiunii fizice – elementul de bază al expresivității corporale a actorului-om, menit să descopere chipul arhetipic. Ca rezultat al impulsurilor lăuntrice, transformate în gesturi sau mișcări tactile, capătă conținut noțional al simbolului obiectiv, arhetipic, având putere și semnificație ce pot fi sesizate mutual.