SE ANUNŢĂ SUSŢINEREA TEZEI DE DOCTOR
Pretendentă RAȘCHITOR Tatiana
Conducător ştiinţific STAVILĂ TUDOR, dr. hab. în studiul artelor, profesor cercetător
Consiliului Ştiinţific Specializat D 22.651.01-04 din cadrul Institutului Patrimoniului Cultural
Tema tezei GRAFICA DE ȘEVALET DIN REPUBLICA MOLDOVA
Specialitatea: 651.01 – Teoria şi istoria artelor plastice.
Data: 22 noiembrie 2018, Ora: 14.00
Local: Chișinău, str. A. Mateevici 111, MD 2009, Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, Blocul I, Sala Senatului.
Principalele publicaţii ştiinţifice la tema tezei ale autoarei: 15 de articole în reviste din țară și din străinătate, culegeri naționale și internaționale, materiale ale conferințelor desfășurate la Chișinău și Iași, cu un volum total de cca 5,7 coli de autor.
- Rașchitor T. The ideals of easel graphic beauty in Bessarabia. În: Review of Artistic Education. Issue no.7-8, Iași, 2014, p. 208-216. ISSN 2069-7554.
- Rașchitor T. Easel graphic within the context of the fine arts from Bessarabia (1887-1940). În: Review of Artistic Education. Issue no. 9-10. Iași, 2015, p. 215-223. ISSN 2069-7554.
- Rașchitor T. Portretul în arta graficii de șevalet din RSSM. Anii 1950-1990. În: Arta. Seria Arte Vizuale. Chișinău, 2012, p. 121-126, ISSN 1857-1042.
- Rașchitor T. Portretul în grafica de șevalet din Basarabia interbelică. În: Arta. Seria Arte Vizuale. Chișinău, 2013, p. 128-134. ISSN 1857-1050.
- Rașchitor T. Grafica de șevalet din RSS Moldovenească în contextul artelor plastice (1945–1990). În: Arta. Seria Arte Vizuale. Chișinău, 2014, p. 165-174. ISSN 2345-1181.
- Rașchitor T. Peisajul în cadrul graficii de șevalet din Basarabia. În: Studiul artelor și culturologie: istorie, teorie, practică. Nr. 2 (22), Chișinău, 2014, p. 143-148. ISSN 2345–1408.
- Rașchitor T. Compoziția tematică în grafica de șevalet. Anii 1980-1990. În: Arta. Seria Arte Vizuale. Chișinău, 2016, p. 142-145. ISSN: 2345-1181.
- Rașchitor T. Grafica de șevalet din Republica Moldova din anii 1990. În: Creativitatea. Dimensiuni socio-filosofice. Volumul I. Iaşi, 2016, p. 235-242. ISBN 978-973-148-232-3.
- Rașchitor T. Particularitățile limbajului plastic al compozițiilor tematice din grafica de șevalet din Republica Moldova (1990-2010). În: Creativitate. Tehnologie. Marketing, Simpozion Internațional. Chișinău, 2017, p. 50-55. ISBN 978-9975-45-505-3.
- Rașchitor T. The Ideals of Easel Graphic Beauty in Bessarabia. În: International conference European culture between East and West – tradition and modernity. Abstract proceeding. Iași, 2013, p. 36-37.
- Rașchitor T. Easel graphic within the context of the fine arts from Bessarabia (1887-1940). În: International conference National and Universal in European Art and Education. Abstract proceeding. Iași, 2014, p. 44-45.
- Rașchitor T. Particularitățile graficii de șevalet din Republica Moldova din anii 1990. În: Conferința științifică internațională Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiul artelor, ediția a VII-a. Programul și rezumatele comunicărilor. Chișinău, 2015, p. 131-132, ISBN 978-9975-3058-8-4.
- Rașchitor T. Compoziția tematică în grafica de șevalet. Anii 1980-1990. În: Conferința științifică internațională Patrimoniul cultural cercetare, valorificare, promovare, ediția a VIII-a. Programul și rezumatele comunicărilor. Chișinău, 2016, p. 130, ISBN 978-9975-84-014-9.
- Rașchitor T. Portretul din grafica de șevalet din Basarabia interbelică. În: Conferința științifică cu participare internațională Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiul artelor, ediția a V-a. Rezumatele comunicărilor. Chișinău, 2013, p. 103-104. ISBN 978-9975-4319-6-5.
- Rașchitor T. Grafica de șevalet în contextul artelor plastice (1945-1990). În: Conferința științifică cu participare internațională Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiul artelor, ediția a VI-a. Rezumatele comunicărilor. Chișinău, 2014, p. 111-112. ISBN 978-9975-115-35-3.
Rezumatul tezei
- Problematica abordată:
Teza prezintă un studiu consacrat al evoluției graficii de șevalet între anii 1887-2000 în contextul artelor plastice din Republica Moldova. Obiectivele cercetării includ: 1) stabilirea și studierea perioadelor de dezvoltare a graficii de șevalet, precum și identificarea diferenţelor existente între perioade; 2) identificarea particularităților tehnice și plastice ale graficii de șevalet în contextul artei naționale; 3) fixarea genurilor și tehnicilor preferenţiale pentru fiecare etapă în parte a domeniului vizat; 4) identificarea factorilor care au determinat poziţia preferenţială a anumitor genuri în perioade distincte; 5) determinarea direcțiilor de stil dominante pe parcursul evoluției graficii de șevalet; 6) dezvăluirea contribuției personalităților marcante la dezvoltarea graficii de șevalet; 7) analiza celor mai importante opere realizate în domeniul graficii de șevalet.
- Conţinutul de bază al tezei:
Teza de doctor este structurată în: Adnotare în limba română, engleză şi rusă, Introducere, trei capitole fiecare cu mai multe subcapitole, concluzii generale şi recomandări, volumul părţii principale a tezei de doctor constituie 147 pagini, bibliografie din 281 titluri, 3 Anexe; declaraţia privind asumarea răspunderii și CV-ul autorului.
Capitolul I – Grafica de șevalet. Caracteristici și particularități specifice în cadrul artelor plastice – propune o incursiune în istoria apariției termenilor și tehnicilor specifice graficii de șevalet. Totodată, acest capitol conţine o analiză profundă a materialului ştiinţific la tema tezei: articole, monografii, albume, cataloage ș.a., publicate în ţară şi peste hotare, dar și o analiză comparativă a situației existente în domeniul graficii de șevalet, realizate în baza studiului literaturii de specialitate; este formulată problema de cercetare şi direcţiile de soluţionare a acesteia, dar și scopul şi obiectivele tezei.
Capitolul II – Grafica de șevalet din Basarabia. Anii 1887-1944 – este constituit din trei subcapitole și are drept subiect de bază geneza şi evoluția artei grafice de şevalet din perioada basarabeană. În acest compartiment este analizat aspectul plastic, tehnic, tematic, morfologic și de stil al operelor grafice semnate de plasticienii basarabeni.
Capitolul III – Grafica de șevalet din RSSM și Republica Moldova. Anii 1944-2000 – compus din 4 subcapitole, reflectă şi analizează evoluţia graficii de șevalet în ambianţa artistică locală în perioada postbelică din RSSM și Republica Moldova.
- Principalele rezultate obţinute:
Rezultatele principiale noi obţinute pentru ştiinţă şi practică constau în faptul că, în premieră în studiul artelor plastice naționale, a fost realizată o prezentare complexă a evoluției graficii de șevalet din Republica Moldova din anii 1887-2000. Au fost delimitate și studiate 3 perioade distincte ale dezvoltării graficii de șevalet, precum și identificate diferenţele tematice, tehnice și de stil, și particularitățile ale limbajului plastic propriu operelor create în aceste perioade. A fost dezvăluită contribuția artiștilor Cogan Șneer, Pavel Șillingovski, Nina Arbore, Auguste Baillayre, Alexandru Plămădeală, Gheorghe Ceglocoff, Milița Petrașcu, Grigore Fiurer, Kogan Moissey, Teodor Kiriacoff și Eugenia Maleșevschi, notorie pentru evoluția graficii de șevalet din Basarabia (1887-1944), a fost relevat aportul artiștilor Gheorghe Vrabie, Alexei Colâbneac, Dmitrii Savastin, Vasile Cojocaru, Victor Cuzmenco, Ilie Bogdesco, Igor Vieru, Ada Zevin, Emil Childescu și Valentin Coreachin la dezvoltarea graficii de șevalet din RSSM (1944-1991) și conturat impactul viziunilor artistice ale plasticienilor Simion Zamșa, Elena Karacențev, Gheorghe Diaconu, Tudor Fabian, Alexandru Macovei, Grigore Bosenco, Olga Guțu și Vasile Sitari, asupra domeniului graficii de șevalet din Republica Moldova (1991-2000). Au fost selectate, sistematizate după principiul tematic și analizate cele mai importante opere din repertoriul graficii de șevalet din Republica Moldova, optându-se pentru tehnicile stampei, desenului de șevalet, acuarelă, pastel, guașa și variate tehnici mixte, și tehnici de autor. Au fost depistate genurile și tehnicile specifice evoluției graficii de șevalet, precum și raportul existent între motivul și tehnica utilizată de artist. În final s-a reușit identificarea factorilor sociopolitici și socioculturali care au determinat fluctuația preferințelor tematice și tehnice pe parcursul perioadelor studiate.